تأثیر مثال های قرآنی درهدایت انسان
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده ناهیدالسادات امامزاده
- استاد راهنما کریم علی محمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
از مباحث شیرین و زیبای قرآن مثل های وارد در سوره های مختلف آن است. از آن جا که انسان با امور محسوس و ملموس، انس بیشتری دارد، هرگاه یک رشته مفاهیم عقلی و معارف الهی، در قالب مسائل حسی ریخته شود، برای نوع مخاطبان، روشن تر جلوه می کند. بنابراین فلسفه مثل های قرآن، تنزل مسایل بلند و عمیق و بیان آنها در افق فکر مردم است. در واقع مثل با زبانی ساده و بیانی دلچسب، افراد یک جامعه را به فراگرفتن آداب و صفات پسندیده و فروگذاردن عادات و افعال نکوهیده دعوت می کند. به علاوه هر شنونده ای از زیبایی و خوش آهنگی مثلها لذت می-برد. همچنین باید گفت منظور حق تعالی از ذکر مثل آن است که بندگانش را به اندیشه کردن در امور زندگی و طبیعت وادار نماید تا هیچ گاه مسائل اجتماعی را تعبّدی قبول ننمایند؛ بلکه از روی فکر و عقل و استدلال پذیرای آن گردند و در این صورت است که می توان گفت شخص به ایمان واقعی دست می یابد؛چنانکه خداوند متعال در آیات متعدد علت ذکر امثال قرآنی را هدایت مردم، عبرت گرفتن انسان ها و اتمام حجت با مردم بیان فرموده است تا جای هیچ بهانه ای برای انسان ها باقی نماند. این امثال، طیف وسیعی از موضوعات متعدد را دربرمی گیرد؛ از گیاهان و نباتات گرفته تا حیوانات، حشرات، آدم های خوب و بد ،شهرها، پیامبران، زنان خوب و بد و حتی سنگها و ... تا از این طریق انسانها را تحت تأثیر جاذبه شگفت خود قرار داده و آنها را به صحنه عمل آورده و تحوّلی شگرف در نهاد آنها بیافریند.
منابع مشابه
مطهری و انسان سالم قرآنی
طرح و ارائه دیدگاههاى استاد مطهرى درباره انسان سالم با استناد به آیات قرآنى است. انسان سالم قرآنى از دیدگاه مطهرى داراى ابعاد گوناگون است. نویسنده در آغاز نیازهاى انسان را از دیدگاه استاد مطهرى بررسى مىکند و آن را به تبع تعدد غرایز، متعدد مىداند. سپس از تفاوتهاى انسان و حیوان در سه جهت: 1- ادراک، 2- جاذبهها و 3- تأثیرپذیرى از جاذبهها، سخن مىگوید و اراده را به عنوان معیار انسانیت و ح...
متن کاملمطالعه قرآنی اندیشه های ملاصدرا و مولوی پیرامون "حقیقت انسان"
شناخت حقیقت وجود انسان یکی از مهمترین شاخه های معرفت بشری در میان علوم انسانی و از جذابترین مباحث انسان شناسی در قلمرو فلسفه و ادبیات بوده است. ملاصدرا و مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی در آثار خویش تحت تأثیر آیات قرانی و تعالیم وحیانی، اندیشه های بدیعی پیرامون حقیقت انسان ارائه کرده ند از جمله تحول پذیری و حرکت رو به کمال حقیقت انسان، تأثیر پذیری حقیقت انسان از اعمال و رفتارها و تجسم اعمال د...
متن کاملساختار انسان شناسی قرآنی
ساختار انسان شناسی با تأکید بر تعالی شناختی از نگاه آیات قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده با طرح شش نوع ساختار معرفت شناسی، زیست شناسی، جامعه شناسی، روان شناسی، روان کاوی و تعالی شناختی، معتقد است انبوه نظریاتی که بشر در طول تاریخ درباره ساختار آدمی داده مربوط به یکی از انواع پنج گانه نخست بوده و به ندرت درباره تعالی شناختی اظهار نظر شده است. سپس به اهمیت تعالی شناختی پرداخته و تنهامعر...
متن کاملانسان شناسی قرآنی
خدا، انسان و جهان سه محور اساسی اندیشه ی بشری است. در طول تاریخ پرسش های مهمی درباره ی آنها طرح شده و همه ی تلاش فکری انسان متوجّه این سه کانون و یافتن پاسخ های درست و مناسب برای آن پرسش هاست. در این میان، شناخت انسان اهمیّت ویژه ای دارد. در آموزه های قرآن، پس از خدا، انسان اساسی ترین موضوع به شمار آمده است. ارسال پیامبران و کتب آسمانی، برای رسیدن انسان به سعادت نهایی اش صورت گرفته است. قرآن با ج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023